skip to Main Content
Alle gepubliceerde prijzen zijn onder voorbehoud van wijzigingen, exclusief BTW en eventuele verschuldigde BUMA.
Peter Koelewijn

Peter Koelewijn

Peter Cornelis Koelewijn wordt geboren op 29 december 1940 op de Heezerweg in Eindhoven als zoon van een vishandelaar. Al vroeg was hij weg van muziek en vooral van de “pop muziek” uit die jaren met artiesten als Guy Mitchell, Frankie Laine, Rosemary Cloony, Johnny Ray en Nederlandse hitmakers als The Chico´s en The Kilima Hawaiins. In 1953 kreeg hij zijn eerste gitaar en niet lang daarna begon hij zijn eigen (veelal cowboy) liedjes te schrijven. Op de Nuts Mulo in Eindhoven begon hij halverwege de fifties zijn eerste bandje met daarin drie leden, die later ook deel zouden uitmaken van “Peter en zijn Rockets”: Harry van Hoof, Charles Jansen en Peter v.d. Voort. Op dezelfde Mulo zat Anneke Grönloh en op schoolfeestjes werd vaak samen gespeeld.

1 1

Peter haalde, na de Nuts Mulo, zijn HBS diploma op het Gemeentelijk Lyceum Eindhoven en in die periode werd én de naam The Rockets bedacht (door Charles Jansen) én kwam saxofonist Claus Buchholz bij de band, die toen compleet was: Peter v.d. Voort drums, Harry van Hoof piano, Charles Jansen, basgitaar, Claus Buchholz en Peter Koelewijn, zanger en gitarist. Later kwam daar als extra saxofonist Arnold Bagen bij. Een paar jaar daarvoor wist Peter welke richting het uiteindelijk op moest. Hij had “Long Tall Sally” van Little Richard gehoord en dat was voor hem het teken aan de wand: rock ´n roll moest het worden. Later werd dat idee nog versterkt door de platen van Elvis, Chuck Berry, Buddy Holly, Bill Haley, Wanda Jackson, Connie Francis, Jerry Lee Lewis, The Platters, Ritchie Valens en al die andere rockers van het eerste uur. Maar een belangrijke inspiratiebron waren de Amerikaanse soldaten die in de jaren vijftig naar Eindhoven kwamen. Deze jongens waren gelegerd in grote Amerikaanse bases in Duitsland. In de weekenden trokken zij, in grote open Amerikaanse sleeën naar de lichtstad om daar te drinken, dansen en achter de meisjes aan te zitten. Meestal streken ze neer in café’s op de markt, zoals Poort van Kleef, en het belangrijkste was: zij namen hun eigen nieuwe Amerikaanse platen mee, waarvan de meeste in Europa meestal niet eens uitkwamen. Peter Koelewijn zat als tiener vaak urenlang bij de juke-boxen waarop die muziek te horen was. En verder luisterde hij elke zaterdagmorgen naar de hitparade van The American Forces Network (AFN) en ‘s-avonds naar Radio Luxemburg. Na het halen van zijn HBS A diploma werd Koelewijn in 1960 aangenomen als leerling-journalist bij het Eindhovens Dagblad, waar hij twee jaar later zijn opleiding voltooide. Maar eind 1959 al nam hij zijn eerste plaat op: Kom van dat dak af.

Peter Koelewijn (1960)

Vriend van de inmiddels definitieve Peter en zijn Rockets, Toon Wagemans uit Eindhoven, weet voor elkaar te krijgen dat platenmaatschappij Bovema in Heemstede de groep uitnodigt voor een auditie in hun studio. Peter Koelewijn had een handvol zelf geschreven Nederlandstalige rock ´n roll liedjes met de band ingestudeerd, maar schrijft een paar dagen vóór de opname de song “Kom van dat dak af”. De band gaat met drumstel, zelf gemaakte versterkers, gitaren en saxofoon per trein naar Heemstede en tijdens die reis laat Peter zijn nieuwste horen. Het liedje wordt in de coupé geoefend “als extraatje”. In de studio worden drie liedjes opgenomen: “De hele stad is gek en dol”, “Jenny” en het zo pas ingestudeerde “Kom van dat dak af”. De opnamen duren drie uur (lang voor Bovema begrippen), maar dat kwam omdat de gitaar van Peter gerepareerd moest worden. Alles werd in één keer op één spoor opgenomen. De banden blijven echter op de plank liggen tot Co de Kloet, producer van het toen immens populaire radio programma Tijd Voor Teenagers (vrijdag ´s middags tussen 5 en 6), toevallig langs kwam, de liedjes hoorde en zei dat Bovema (EMI) “Kom van dat dak af ” onmiddellijk hoorde uit te brengen. De Kloet laat Dick Duster, DJ van het programma, de plaat drie keer bij de première, begin 1960, draaien.De hit was geboren, in Nederland én in België.

Direkt na het enorme succes van “Kom van dat dak af” verruilt de groep Bovema voor platenmaatschappij Phonogram (Philips). Achtereenvolgens komen daar hits als “Janus”, “Marijke”, “Laat me los”, “Speel die dans” en “24.000 kussen” uit. Ook neemt de band samen met Anneke Grönloh “Ma, hij wil zo graag een zoen” op. Daarna komt de klad er in omdat de platenmaatschappij en de band mee willen varen op het succes van de opkomende beatgroepen als de Beatles en de Rolling Stones. Een groot aantal wonderlijke producties zijnhet gevolg waarvan weinig lukt. De groep verandert van samenstelling, Claus Buchholz is de eerste die de Rockets verlaat en later volgen Harry van Hoof en Peter v.d. Voort. Jeroen Ophoff (drums) en Hans Sanders (gitaar/keyboards) nemen hun plaats in. Hans Sanders wordt later de voorman van de groep Bots. Phonogram wil halverwege de jaren zestig Peter Koelewijn graag als producer voor de steeds groter wordende stal nieuwe artiesten (hij begint daar tegelijkertijd met Hans van Hemert). De eerste productie van de Eindhovenaar is meteen raak: “You´re the Victor” met de Haagse groep Q 65 en ook zijn tweede, “En nou ik” met de Eindhovense protestzanger Armand is een succes. Ook zijn liedjes voor andere artiesten beginnen aan te slaan: samen met Hannie Meijler schrijft hij voor Connie Vandenbos “Ik ben gelukkig zonder jou” en “Paleis met gouden muren”.
Peter verhuist voor twee jaar naar muziekuitgeverij Altona. Daar begint hij voor eigen rekening met producties en dat leidt tot het ontdekken van artiesten als Bonnie St. Claire, Lowland Trio en Ronnie en de Ronnies, voor welke laatste twee acts hij respectievelijk de hits “Ik kan geen kikker van de kant af duwen”, “Beestjes” en “Ikke, ga d´r eentje pikke” schrijft. Pal daarop wordt Peter Koelewijn gevraagd door DJ Willem van Kooten en producer Freddy Haayen om mee te doen met de nieuw op te richten productie maatschappij Red Bullet. De eerste Koelewijn plaat als producer/songwriter voor die maatschappij wordt meteen een no 1 hit: “Kom uit de bedstee m´n liefste” met Egbert Douwe, pseudoniem voor vriend en Veronica DJ Rob Out.

1 1

Gage: € 3.500,-
Tijdsduur: 1 x 30 minuten

Youtube

Actueel

Video’s

Foto’s

Peter Koelewijn
Back To Top